Tuesday, January 21, 2014

The Gift

All in this dunya is not ours, they all are Allah's.

Assalamualaikum w.bt. Bismillah...
Sudah lama tidak menulis blog. Sibuk dimainkan oleh pusingan dunia.

OMG!OnG

Yup, I'm already in my 3rd posting of clinical years. Obstetrics & Gynaecology. Posting ini agaklah penatnya, tapi penatnya lain dari penat Internal Medicine (IM). Penatnya posting ini untuk menunggu melengkapkan 15 normal delivery of baby. Seems easy, but not as easy as I thought. Tapi, penat-penat posting ini, setiap posting itu ada pengajaran kepada aku. Kalau dalam IM, patient di situ yang menyedarkan betapa kedua ibu bapa sanggup bersakit untuk anak-anak mereka, manakala di posting OnG, aku belajar betapa tenangnya berada dalam keadaan dipenuhi bayi-bayi yang masih suci, belum berdebu sedikit pun. Sangat tenang memandang muka mereka tidak kira bangsa apapun bayi tersebut.

Hidup ini dimulakan dengan tangisan, diisi dengan tangisan dan diakhiri dengan tangisan

Ayat hukama yang sering didengari oleh kita. Tapi, setiap tangisan itu jika kita melihat dari kaca mata seorang hamba, sebenarnya ia bukan sekadar satu tangisan. Ia satu ujian, tanda bahawa kita adalah hamba-Nya yang kerdil, yang amat memerlukan bantuannya, yang tidak layak untuk meninggi diri setinggi mana pun pangkat yang kita miliki.

Dunia ini adalah dari kaca mata apa yang kita lihat

It's all depend on ourselves. Jika kita melihat dari segi seorang yang ingin jadi kaya, maka, kita akan leka dalam mencari harta dunia semata. Jika kita melihat dunia ini adalah tempat untuk berseronok, memang hidup kita akan dipenuhi dengan hiburan semata. Jika kita melihat dunia ini adalah tempat untuk mengumpul dan bersusah payah untuk menempatkan diri kita di syurga nanti, maka, kita akan rela untuk bersusah payah, menurut segala perintah Allah dan melawan segala rasa nafsu kepada dunia yang berlebihan, supaya Allah menempatkan tempat kita di syurga. InsyaAllah.

Dunia, semua itu pemberianNya. Ibadah yang kita lakukan, bukan untuk Allah, hakikatnya untuk kita.

Terngiang lagi bila aku membaca sebuah kisah Nabi s.a.w apabila ditanya mengapa Baginda sanggup solat malam sehingga bengkak kaki sedangkan Baginda ialah Pesuruh Allah yang dijanjikan syurga, Baginda menjawab, "Salahkah aku menjadi seorang hamba yang bersyukur dengan pemberian Allah kepadaku?"

Reflect to ourselves. If the prophet really appreaciate the gift from Allah, why shouldn't us?

Allah,
Aku rindu akan hidayah-Mu
Aku rindu rasa tenang yang diberi-Mu
Aku tahu aku penuh dengan debu
Bantulah daku menyucikan diriku
Walaupun diriku penuh dicalit kehitaman
Tapi janganlah Dikau campakkan rasa putus asa 
Agar aku tidak menyerah untuk bertaubat
Kembali ke pangkal jalan-Mu



No comments:

Post a Comment