Monday, February 10, 2014

Use Your Power To Spread The Miracle of Islam, Not Spread Your Nameless Name '


Marah itu seringkali menutup hati dari kebenaran,
Menambah ego dan menghilangkan kekuatan akal.

Maka hendaklah kita menahan kemarahan,
Dengan berfikir secara rasional,
Dan cuba untuk memahami pihak lawan.

Kerana yang kuat bukanlah yang mampu mengangkat berat,
Mereka yang mampu mengawal kemarahan,
Mereka itulah yang paling kuat.

~Sairi of Langit Ilahi~


Assalamualaikum w.b.t

      Aku biarkan jari-jariku men'scroll' dada muka buku itu. Terpampang mata kepada status fb langit ilahi yang telah lama aku 'follow'. Merenungi titian kehidupan sebagai pelajar perubatan klinikal yang baru menjengah beberapa bulan. Marah, emosi yang amat mencabar untuk aku tangani sejak menjejak tahun klinikal ini.

     Tidak benarlah kalau ditanya kawan-kawanku yang lain, jika mereka semua mengatakan tidak bimbang dengan kerja-kerja 'sekolah' mereka. Clerking patient setiap hari, case presentation, seminar presentation, SSM, case write-up dan baca buku medical yg lain lagi. Itu rutin pelajar perubatan. Dan kalu berada di ampang lagi lah..berulang alik dari hospital ke kampus..urusan persatuan sini sana.. Semasa pra-klinikal tempat tidak pernah menjadi masalah sebab pelajar pra-klinikal sentiasa di kampus, tapi bila dah masuk era klinikal, tempat dan pengangkutan amat membataskan keaktifan aku dalam persatuan. Terutama dalam memantau adik-adikku yang masih baru dalam mengendali persatuan ini.  Kalu difikirkan memang tak cukup masa. Tapi, masa itu cukup sebenarnya, mungkin hanya aku yang tidak pandai menghargai masa.

    Secara kasarnya, itulah hidup aku. Memang rasa tak gerun untuk melalui. Aku tak kisah perkara-perkara yang menyibukkan aku. Apa yang aku kisah, adalah manusia-manusia yang akan aku tempuhi dalam rutin-rutin aku itu. Manusia-manusia yang baik hati, memang sangat aku hargai. Menghargai orang lain, menghormati orang lain, hinggakan tanpa disuruh pastinya aku secara rela hati meghormatinya dan membantunya walaupun itu bukan kerja aku. Apa yang membuat hati aku sakit, bila ada sang manusia yang ingin diri dihormati, tapi dia layan orang lain macam rendah sangat dari diri dia. Bajet hidup lama lah kut. (dah tercampur emosi ni~)

    Manusia-manusia macam ni lah kekadang menyebabkan hati aku bergelegak. Plus lagi bila masalah-masalah persatuan yang bertambah dan rutin pelajar perubatan aku tak dapat nak handle dengan baik untuk hari itu. Aku ini punya satu penyakit. Bila aku rasa sakit hati sangat kat orang itu, memang sampai bila-bila aku ingat perbuatan orang itu buat kat aku. Hati, bila tercedera, takkan pernah parut itu hilang kan? Walaupun sembuh with good healing, perangai yang marah tak menentu, marah sebab kita terlupa nak adress dia, memang aku benci tahap gabang. Aku tak suka perangai itu, dan aku tak nak jadi macam itu. Lupa diri, dia itu hamba jugak.

   Marah + emosi = bencana. Plus orang atasan, meranalah orang bawahan. Huh! Sistem karma -_-' 
Whatever lah.. Fikir balik, buat apa lah aku fikir lama-lama pasal manusia-manusia ini. Doa jelah agar diorang jadi lebih baik. Tahap aku sebagai pelajar saja sekarang memang tak boleh buat apa-apa, aku boleh nasihat diri sendiri, kawan-kawan dan junior-junior supaya tak jadi macam manusia itu je. Bila up sikit, insya Allah dakwah lebih meluas.

'Use your power to spread the miracle of Islam, not spread your nameless name '  

No comments:

Post a Comment