Sunday, November 17, 2013

Perlukah Berhenti?



Si Dia. Bukan sesiapa, tapi  kenapa aku tertarik padanya?

Dia, aku tidak yakin akan agamanya, perlukah aku meninggalkannya atau mengajaknya?
Tapi, dia lelaki. Lelaki itu tinggi egonya. Mengajaknya? Allahu Akbar, banyak helah dan alasannya.

Maka, aku? Dalam dilema.

Kata hikmah penulis yang aku minati; Kalu cinta, mestilah ingin ke syurga bersama-sama. Bukan menariknya ke neraka.

Menambahkan dilema aku lagi. 
Aku ingin berhenti, aku ingin mematangkan diri dan aku ingin menjadi muslimah yang menjaga batasan ikhtilat.
Tapi, rasa sayangku membawa kearah yang aku tahu Allah tidak meredhai.

Mengapa aku bimbang jika satu hari si dia menjadi milik orang lain sedangkan Allah itu pemegang sang hati?
Mengapa aku bimbang untuk berhenti membalas mesej jika tahu mesej itu tidak membawa aku dan dia ke syurgawi?
Mengapa aku menjebakkan diriku ke dalam rasa ini, hanyut dengan rasa ini jika sedar ia akan merosakkan masa muda yang berharga itu menjadi muslimah dan hamba Allah yang sejati?

Allah, hadirkan dan istiqamahkan rasa hijrahku. Agar aku sentiasa menjadi hambaMu yang memilih jalan yang Dikau redhai. Walaupun hati dan nafsuku ke arah kiri, Engkau tariklah aku ke kanan untuk memberikan hatiku ini kembali kepada-Mu.

Rabbi, aku makin lemah tanpa Engkau di sisi.... Apatah lagi, tanpa cinta Engkau yang lebih menguasai berbanding cintaku kepada hamba-Mu itu, Ya Rabbi.

No comments:

Post a Comment