Wednesday, May 29, 2013

Only Allah




Assalamualaikum w.b.t

Hampir dgn exam, pastinya hatiku selalu resah gulana. Tidak kena di mana-mana, mungkin merasakan tidak cukup persediaan.

Melangkahlah keluar, maka, dikau akan menjumpai kesyukuran itu.

Bukankah Allah ada berfirman supaya 'Berjalan di atas muka bumi ini. Lihatlah dan ambillah pengajaran.'
Maka, saat itu. Saat hati gelisah, tidak tenang, ku mengorak langkah. Bergerak menuju ke rumah yang telah lama aku tidak menjejakkan kaki ke sana walaupun berdekatan dengan kampusku. 7.00 malam.

Mengambil wuduk, memakai pakaian solat. Berdiri mengangkat takbir. Namun, saat itu, aku insaf. Melihat seorang kakak tergocoh-gocoh solat ibarat tidak pernah solat sebelum ini. Akhir solat jamaah, aku tersenyum. "Patutlah. Mualaf rupanya" monolog hatiku.

Saat itu, aku berasa betapa aku terlalu leka dan lalai dgn Islamku selama ini. Tidak pernah mensyukuri dilahirkan dalam kelurga Islam. Penuh dengan dosa.

Dia, Ibarat Kain Yang Putih Bersih

Seorang mualaf. Ingin belajar. Mungkin lebih baik dari aku walaupun solatnya masih belum sempurna kerna dirinya seperti kain putih. Tiada dosa. Pastinya tenang.

Aku mengorak langkah ke ruang masjid. Mengulang hafalan. Perkara yang amat jarang aku lakukan. Itu aku mengaku. Tidak pernah bersyukur diberikan kesempatan untuk menghafal surah-surah dari surat cinta-Nya.

Belajarlah, Walaupun Berapa Umur Kamu

Wanita muallaf tadi duduk di bangku di laman masjid tersebut. Seorang pak cik datang berborak. Aku memasang telinga mendengar percakapan mereka. Nampaknya mereka saling bertukar pandangan. Alhamdulillah.... hatiku terkesan.

Malam itu, aku berada dalam kalangan yang tidak pernah aku kenali. Keadaan yang sangat jarang aku ingin dekati. Aku tenang. Ibarat, aku hanya ada Allah. Tiada resah, tiada sakit hati, tiada rasa tersepitnya hati ini dengan dosa yang aku lakukan, bahkan dengan sakita hati akan sikap-sikap manusia yang biasa berada di sekelilingku.

Malam itu,
Aku ingin ulangi kembali,
Aku meminta cinta-Mu kembali
Dalam hatiku

Malam itu,
Aku ingin sekali belajar
Aku ingin sekali bersungguh
Dalam menuntut ilmu
Seperti wanita muallaf tersebut

Malam itu,
Aku ingin berada di situ
Tanpa resah dan gelisah
Walaupun air mata menitis
Merembesi pipi
Hanya memikirkan betapa penuh dosaku
Hingga aku merasakan hatiku
Sudah tidah sensitif terhadap kasih sayang-Mu

Malam itu,
Aku ingin sentiasa sujud
Tanpa mengangkat kepala
Pasrah memberi segala hatiku
Ingin sekali hatiku diberikan kepada-Mu
Hanya-Mu Yang Satu
Tiada dua
Agar, aku tiada rasa dosa
dalam mencintai yang lain darimu

Aku berharap ketenangan darimu
Aku berharap aku tidak meninggalkan-Mu
Aku berharap Engkau tidak akan sesekali meninggalkanku
Sejauh mana aku terpesong
Sepenuh mana dosa dalam diriku
Kerna aku masih mahu
Menikmati Islam ini
Merasai ketenangannya
Dalam kehidupan diri ini



No comments:

Post a Comment