Sunday, June 1, 2014

Mencintai dan dicintai dalam redha-Nya


Kekadang kita keliru akan definisi orang sekeliling akan cinta. Cinta itu bagi mereka, mesej sepanjang masa, berpegang tangan, keluar dating dan tengok wayang bersama. Jika cinta islamik, disalah tafsir, walaupun mereka tidak melakukan semua perkara itu, mereka bermesej2 nasihat melarat ke call2 malam...

Dan aku pernah berada dalam pendefinisian cinta islamik itu. Tapi, dalam sedar aku tèrsedar, itu bukan cinta, itu couple. Lafaz janji yang pernah aku katakan dulu aku tidak mahu couple, aku jijik bila mendengar dan melihat couple tapi Allah menyedarkan aku, couple itu yang jijik bukan orangnya sehingga Allah jua meletakkan aku buat seketika dalam dunia jijik itu.

Dalam awal-awal couple ala-ala islamik, memang aku seronok. Berasa mencintai dan dicintai. Tapi, rasa bersalah gelisah pasti memburu. Dan bila aku membuat eksperimen atas diriku sendiri baru aku tahu.

Cinta.. Jika tidak dipagari dan dilandasi syariat, tiada ketenangan yang diketemui.

Eksperimen aku, kalu dulu aku bermesej sampai tengah malam dan hari-hari aku gelisah sebab bayangannya sentiasa bermain di fikiran, diri sentiasa ingin berjumpanya. Aku cuba, tidak bermesej dengannya hanya bermesej tegas membincangkan perkara persatuan. Dan, aku rasa satu perasaan ajaib. Tenang. Walaupun bila cintakan seorang manusia itu, bayangannya pasti bermain sentiasa tapi aku bercerita, aku mengadu kepada Sang Pemilik Hati ini, menangis agar kami diredhai.. Aku merasai nikmat cinta itu bahkan cintaku kepadanya bertambah bila aku menceritakan cintaku ini kepada Allah.

Allah yang mengetahui segalanya. Bila aku sedih, bila aku jeles, bila aku berasa dia terlebih melayan orang lain berbanding aku. Allah yang tahu segalanya.
Ada pernah satu saat, aku kembali ragu akan dirinya, betulkah dia yang terbaik buatku, dalam doa ku lafazkan.. Allah menyakinkan ku dengan menunjukkan terus dirinya dalam mimpiku 3 kali.

Akhirnya aku yakin dan aku biarkan Allah yg menjaganya buatku. Biarlah aku mempersiapkan diriku. Aku mahu redha Allah dan aku juga mahu cinta kami ke syurga. Maka aku tidak boleh memilih jln yg dimungkari-Nya sejak awal lagi. Aku mahu berubah.

No comments:

Post a Comment